Piata romaneasca a mobilei

InteriorPrivire retrospectiva asupra pietei romanesti de mobilier: 2005-2008

 

Incepand din anul 2005 piata romaneasca a mobilei inregistreaza o crestere treptata, stimulata de sporirea numarului de constructii si de tendinta de reamenajare a locuintelor vechi. Conform statisticilor efectuate la nivel european  situatia din Romania nu este una fericita (25 euro/cap locuitor, comparativ cu 201 euro/cap de locuitor pentru cetatenii UE), insa la nivel intern se realizeaza un salt apreciabil comparativ cu anii precedenti - in 2003 consumul de mobila pe cap de locuitor era de 14 euro.

 

In 2006 valoarea productiei de mobila a fost de 1,65 miliarde de euro, dintre care aproape un miliard se exporta, Romania aflandu-se inca printre ultimele locuri in topul consumatorilor de mobila. Crestere pietei interne este stimulata, in continuare, de inflorirea constructiilor (locuinte, birouri, hoteluri), de marirea dimensiunilor locuintelor noi si de reamenajarea celor vechi, la care se adauga sporirea substantiala a importurilor. Importurile acopera 30% din piata interna de mobila, evaluata la un miliard de euro, cele mai multe dintre acestea venind din Italia (175 de milioane de euro, cca. o treime din valoarea totala a importurilor), din Polonia (20%) si din Germania (10%). Dupa o perioada extrem de buna pana in anul 2005, sustinuta de deprecierea leului in raport cu principalele valute de referinta, in care cresterile ajungeau si la 40% anual, in ultimii ani livrarile externe ale producatorilor locali de mobila au intrat pe o panta mai putin spectaculoasa.

 

2007 vine cu un potential de 2 miliarde de euro pe piata mobilei, atingerea acestuia fiind incurajata de o serie de factori socio-economici, precum: dezvoltarea imobiliara, consolidarea clasei medii, schimbarea obiceiurilor de consum ale romanilor, extinderea exporturilor, stimulata de noua deschidere spre piata europeana si marirea productiei proprii. Consumul de mobila pe cap de locuitor in anul 2007 este de 45,2 euro; mare parte din procent fiind asigurata din productia de mobila autohtona. Insa intrarea pe piata a brandului IKEA (martie 2007), care a anuntat vanzari de 40 milioane de euro pe piata romaneasca, a luat din cota de piata a liderilor traditionali, Mobexpert si Elvila. Anul 2007 marcheza inceputul unei perioade de segmentare pe piata de mobila, locul marilor operatori care dominau piata cu magazine de tip generalist, in anii precedenti, fiind luat de primele retele specializate.

 

In 2008 pe piata isi fac aparitia noi lanturi internationale (precum: retailul austriac Kika), noi magazine de desfacere, iar concurenta creste vizibil. Se constata o concentrare a ofertei pe paliere de pret si pe categorii de mobilier, semn al maturizarii pietei romanesti de mobilier. Romania continua sa inregistreze cresteri in ceea ce priveste aceasta piata, cu toate ca exporturile au scazut, din considerente de ordin valutar. Orientarea producatorilor catre piata interna este sustinuta in continuare de boom-ul imobiliar, dar si de o schimbare sensibila a mentalitatilor. Pe piata autohtona a mobilei efectele crizei financiare nu au fost inca  resimtite, in 2008 ritm de crestereestimat fiind de 10-12%, insa este posibil ca anul viitor sa apara blocaje si in acest sector.

 

www.incasa.ro