Piramida din mijlocul Luvrului
Pe data de 24 septembrie 1981, presedintele francez Francois Mitterrand a anuntat mai multe proiecte importante de urbanism cultural pentru celebrarea bicentenarului revolutiei franceze din 1989.
In iunie 1983 Ieoh Ming Pei, arhitectul american de origine chineza, supranumit si arhitectul mandarin, a fost ales de catre muzeul Luvru pentru realizarea proiectului fara concurs. Initial arhitectul a vrut sa construiasca o pagoda de aur. Pei a construit mai multe simboluri religioase pentru o secta budista din Japonia, pentru o comunitate savanta americana in muntii din est. El a reusit sa combine in varianta cea mai fericita atat religia traditionala cat si arhitectura moderna in sticla. In anii 1960 a proiectat o piramida care trebuia sa decoreze biblioteca Kennedy insa nu a fost aprobata. Arhitectul era fascinat de personalitatea lui Napoleon si de Luvru. Cunostea foarte bine expeditia imparatului la Piramide.
Monumentul sau este construit intr-un stil absolut modern in care se contopesc otelul si sticla. Constructia este situata in mijlocul curtii Napoleon acoperind de fapt si in acelasi timp decorand intrarea principala subterana in muzeu. Si acest lucru nu este totul, piramida este inconjurata de 7 bazine triunghiulare de granit care permit cerului sa se reflecte in ele. Aceste bazine corespund celor 7 ceruri si celor 7 planete ale astrologiei traditionale. In fata piramidei sunt aranjate 7 paralelipipede avand toate aceeasi caracteristica, au gravat cate un cerc. |
||
Prin sticla lumina patrunde si lumineaza natural subteranul si mai ales piramida inversata construita sub pamant care completeaza opera de la suprafata a lui Pei. Intre cele doua monumente la nivelul solului, vizitatorii nu observa decat o piata circulara avand in centrul ei un careu de sticla. Acolo este de fapt baza acestei constructii ciudate. Constructia moderna contrasteaza in mod evident cu vechiul palat si curtea imperiala.
Prin sticla lumina patrunde si lumineaza natural subteranul si mai ales piramida inversata construita sub pamant care completeaza opera de la suprafata a lui Pei. Intre cele doua monumente la nivelul solului, vizitatorii nu observa decat o piata circulara avand in centrul ei un careu de sticla. Acolo este de fapt baza acestei constructii ciudate. Constructia moderna contrasteaza in mod evident cu vechiul palat si curtea imperiala. |
|
|
Numarul si dispunerea placilor ne indica faptul ca monumentul are semnificatii esoterice. Au existat multe polemici legate de numarul de placi de sticla necesare piramidei moderne din curtea palatului, numarul 666 fiind numarul Bestiei dar si numar solar. Intreg monumentul este o esenta de numere.
Proportiile piramidei franceze respecta proportiile celei de la Giseh, cu unghiul de inclinatie de 50,7’. Inaltimea ei este de 21,65m. Baza edificiului este de 35,5m pe laturi. Piramida este flancata de alte trei mici piramide inalte de 5m si cu latura de 8m. acestea au rolul de ventilatie si iluminare a salilor de expozitie principale aflate sub curtea muzeului, in subteran.
In locul Sfinxului de la Giseh avem aici statuia ecvestra a lui Ludovic al XIV-lea, care este si un simbol alchimic si anume acela al aurului, pentru ca stim ca regele era supranumit si Regele-Soare.
Piramida a fost in cele din urma gata pentru bicentenarul din 1989 cand de fapt s-a incheiat si restaurarea muzeului Luvru.
Intreaga structura din cabluri de otel pe picioare de sticla este conceputa ca o lustra care reflecta lumina zilei in spatiile de expozitie si comerciale din subteran.
09 februarie 2007